Ga verder naar de inhoud
Een vrouw leunt achterover en kijkt op haar GSM. Achter haar een wit gordijn en een plant.

Tip 1: Focus op het juiste gedrag en het juiste publiek

Om met je communicatie zoveel mogelijk impact te genereren, moet je het gedrag waarop je focust slim kiezen en dus inzetten op doelgroepen die het grootste potentieel inhouden om de CO2-uitstoot te verminderen. 

Het is bijvoorbeeld doeltreffender om je campagnes te focussen op het promoten van de trein, vegetarische bbq-alternatieven of het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, dan gewoonweg acties aan te moedigen zoals het licht doven of een douche in plaats van bad nemen.

Bovendien kan het soms doeltreffender zijn om kleine veranderingen door te voeren bij grote verbruikers dan grote veranderingen bij kleine verbruikers. 

Het is dus belangrijk om in te zetten op de mensen met de grootste impact.

Tip 2: Test je boodschappen en visuals vooraf uit

Om verrassingen te voorkomen kan het nuttig zijn om je boodschappen en visuals uit te proberen bij een steekproef van personen om de duidelijkheid, geloofwaardigheid en relevantie ervan af te toetsen. 

Je kan dat doen aan de hand van vragenlijsten of door groepsgesprekken te organiseren. Zo evalueer je de houdingen, intenties en neigingen van deelnemers, die een specifiek gedrag zouden moeten vertonen voor en nadat ze aan de boodschap zijn blootgesteld.

Met die aanpak kan je je communicatie nadien aanpassen om te zorgen voor een maximale impact wanneer je ze verspreidt onder het grote publiek.

Tip 3: Kies voor acties die een verschil maken

Zorg ervoor dat je acties kiest die na jouw communicatie ook omgezet worden in echte inspanningen en niet in oppervlakkige veranderingen. Zo kan je op basis van het aantal weergaven (al is dat nog zo hoog) van een digitale campagne geen relevante conclusies trekken over de impact op het gedrag van jouw initiatief. 

Als je uitsluitend op basis van die cijfers communiceert, kan dat ook overkomen als greenwashing. Het is dus belangrijk om dat soort acties aan te vullen met andere graadmeters voordat je ze gaat verspreiden.

Wees ook niet bang om volledig transparant te communiceren over de negatieve gevolgen van je acties. Om een negatieve reactie van het publiek te vermijden, kan je die informatie koppelen aan een engagement om het beter te doen en inspanningen te blijven leveren.

Een persoon wijst naar een post-it op een wit bord dat vol hangt met oranje, roze en gele post-its.

Tip 4: Evalueer regelmatig

Gedrag evolueert traag en voortdurend. Dat kan er na verloop van tijd toe leiden dat initiatieven minder impact hebben of dat er zelfs ongewenst gedrag optreedt. Dat fenomeen staat bekend onder de naam 'rebound-effect’. 

Om een echte verandering aan te tonen begin je vóór de start van je initiatief de houdingen, indrukken en het gedrag van je publiek te evalueren om een referentiepunt te hebben. 

Herhaal daarna dezelfde metingen onmiddellijk na de opstart en opnieuw een paar maanden later. 

Zo kan je de veranderingen die zich voordoen niet alleen nauwkeuriger observeren en rekening houden met het rebound-effect en andere invloeden, maar kan je ook bepalen of en hoe vaak je campagne nood heeft aan herhaling.

Tip 5: Herhaal je campagnes

Klimaatvriendelijke acties en gedragingen doorvoeren doe je niet van vandaag op morgen. Het vraagt om uitgebreid inzicht in de klimaatuitdagingen, een gevoel van vertrouwen in je vermogen om daadkrachtig op te treden en praktische kennis van de veranderingen die moeten plaatsvinden. 

Al die stappen vragen tijd.

Voor een impactvolle campagne moet je de boodschappen dus langere tijd herhalen zodat mensen ze kunnen opnemen. Dat is vooral nuttig wanneer de eerste herneming van een campagne bemoedigende resultaten oplevert. 

Zo zet de internationale campagne ‘Veganuary’ mensen aan om tijdens de maand januari 30 dagen lang veganistisch te eten. Doordat de campagne intussen elk jaar terugkeert, is het voor velen een jaarlijkse afspraak geworden.

Een foto van een tram van De Lijn in Gent. Het is tram nummer 2 naar Zwijnaarde.

Tip 6: Vul je communicatie-inspanningen aan

Sensibilisering alleen volstaat niet om ecologisch verantwoord gedrag aan te moedigen. 

Daarom is het soms noodzakelijk om naast je communicatie aangepaste diensten of tools te leveren, evenementen te organiseren of gebruik te maken van financiële of niet-financiële incentives. 

Als je het gebruik van openbaar vervoer in een stad wilt promoten, is het bijvoorbeeld belangrijk om informatie te geven over de uurregelingen en verschillende beschikbare lijnen. 

Je campagne zal daarnaast nog een stuk doeltreffender zijn als er een wedstrijd bij hoort waarmee je jaarabonnementen of een dag met gratis vervoer kan winnen. Daarvoor kan je partnerschappen aangaan en het maakt het gemakkelijker om het gewenste gedrag te stimuleren.

Impact

Over de impact en evaluatie van effectieve klimaatcommunicatie.

Meer over dit thema