Ga verder naar de inhoud

Impact

De impact van jouw klimaatactie en -communicatie

Zowel voor als na de lancering van jouw klimaatactie en -communicatie kan je enkele stappen ondernemen om de impact ervan te vergroten en te evalueren. Impact evalueren van klimaatcommunicatie is niet gemakkelijk. En ook qua onderzoeksdomein is dit nog zeer nieuw. Tegelijkertijd zijn er wel verschillende wetenschappelijke methodes die hun nut al bewezen hebben: focus op het juiste gedrag, kies betrouwbare acties die voldoende verschil maken en houd je campagnes op lange termijn vol. Het is cruciaal om nieuw gedrag voldoende tijd te geven om echte gedragsverandering te stimuleren.

Communiceren met meer impact: hoe pak je dat aan?

Wil je impactvolle klimaatacties teweegbrengen, dan moet je mensen adviseren met je communicatie en hen richting concrete acties loodsen. Daarbij is het cruciaal om de aanbevolen gedragswijzigingen goed uit te kiezen. Niet elke actie is even nuttig en sommige acties hebben meer potentieel om CO2-uitstoot terug te dringen dan andere.

Gedrag op vlak van mobiliteit en voedingskeuzes zijn daar een goed voorbeeld van. De auto links laten liggen en starten met een veganistisch eetpatroon zijn enkele van de meest doeltreffende individuele acties om CO2-uitstoot te verminderen. Het is dus belangrijk om geleidelijke veranderingen in die richting aan te moedigen en eventuele drempels bij je doelpubliek te overwinnen.

Ook de keuze van je doelpubliek is cruciaal. Tussen 1990 en 2015 was bijna de helft van de toegenomen wereldwijde uitstoot te wijten aan de 10% rijkste mensen op de planeet. Door je inspanningen te concentreren op doelgroepen met een hoge uitstoot, vergroot je dus je mogelijke impact.

Een man zit in het donker achter een tafel. Hij houdt zijn hoofd en hand omhoog. Boven zijn hand zien we een tekstballon met een hartje en het cijfer 0 erin.

Waarom is anticiperen op de impact van je communicatie belangrijk?

Het gebeurt vaak dat mensen communicatie uitwerken met een specifiek doel voor ogen en zo voorbijgaan aan de mogelijke neveneffecten ervan. Het is nochtans cruciaal om stil te staan bij de gevolgen — ook onbedoelde of onverwachte gevolgen — van jouw initiatieven om hun impact zo goed mogelijk van tevoren in te schatten. Zou jouw campagne een bevolkingsgroep kunnen aanspreken die je niet voor ogen had of kan ze leiden tot compensatiegedrag? Helpt ze ongewenst gedrag niet te normaliseren?

Informeren over de toename van vluchten sinds de COVID-19-pandemie kan bijvoorbeeld vertrekken vanuit een goede bedoeling, zoals erop willen wijzen dat goede ecologische praktijken die mensen tijdens de pandemie aannamen niet altijd stand houden. Tegelijkertijd kan het ook aantonen dat het vliegtuig nemen opnieuw een sociale norm wordt en dus aanvaardbaar is. En als iedereen het doet, waarom zouden wij het dan niet doen?

Welke acties kies je?

De keuze van acties waarmee je impact wilt genereren speelt een cruciale rol om de resultaten van je communicatie nauwkeurig te evalueren. Bij communicatie over het klimaat is dit des te belangrijker om greenwashing te vermijden en geloofwaardigheid te behouden. Kies zeker acties die jouw ecologische inspanningen echt weerspiegelen en probeer minimale of oppervlakkige acties te vermijden door rekening te houden met alle gevolgen, zowel de positieve als de negatieve, van je initiatief.

Zo is bijvoorbeeld praten over de afname van het energieverbruik in je kantoren zonder het verbruik van je activiteiten of evenementen te vermelden een soort van greenwashing. Dat kan in de ogen van het publiek oneerlijk overkomen. Je speelt beter open kaart over de weg die je al hebt afgelegd en wat je nog te doen staat, in plaats van je te baseren op cijfers die een valse indruk van verbetering scheppen. Dat verhoogt de transparantie en mensen stellen dit op prijs.

Een persoon wijst naar een post-it op een wit bord dat vol hangt met oranje, roze en gele post-its.

Hoe evalueer je de impact van je communicatie?

Om klimaatcommunicatie te evalueren bestaan er verschillende wetenschappelijke methodes. Welke methode je kiest, zal afhangen van de financiële middelen, medewerkers en tijd die je ter beschikking hebt.

Het is vooral belangrijk om betrouwbare gegevens te verzamelen via peilingen, doelgroepanalyses, interviews, of data (zoals het aantal bezoekers op een website of inschrijvingen voor een evenement) om waardevolle informatie te verzamelen over de houdingen, indrukken en gedragingen van je publiek. Idealiter vergelijk je de resultaten van een controlegroep die niet aan je communicatie werd blootgesteld, met die van de groep die je boodschappen wel heeft gekregen.

Een andere aanbeveling is gegevens evalueren en verzamelen voor, tijdens en na de lancering van je klimaatactie. Zo kan je opkomende trends identificeren en volgen hoe het gedrag op korte en lange termijn evolueert.

Icon Toolbox & Inspiratie

Alle tools en inspiratie over dit thema

Impact

Impact

Gerandomiseerd en gecontroleerd impact meten

Uitleg over impactevaluatie met een gerandomiseerd onderzoek met controlegroep.
Type
Handleiding
Taal
Frans